Haromi berlegar di su' Sayarot...

21 April 2010

2 kali dalam masa seminggu :

Cerita Pertama :

Time tu kitorang dalam 7 orang berjalan kat Su' Sayarot, pastu tiba-tiba di tahan ngan 3 orang Arab yang berpakain smart..
Siap baju masuk dalam lagi..malam sabtu..

Arab 1 : Korang buat apa ni?Kami mabahis..(terjemah la)
Kami - kitorang diam jer..(time tu tak rasa takut sangat sebab kitorang ramai)
Pastu kitorang suruh dia tunjukkan kad mabahis..
Arab 1 - dia pun keluarkan satu kad, tapi yang peliknya ditutup nama/identitinya cuma bagi tujuk muka jer..
siap dekatkan kat mata salah sorang dari kami lagi..
Kami - rase tak caya nak tarik tapi dia tak bagi..(time tu kitorang tak caya tu kad mabahis sebab macam ic mesir jer, pastu dia pun tunjuk muka jer dan tak bagi kitorang tengok betul2)
Arab 2 : Kamu tak percaya?? Ko nak aku tembak??(nada marah)
pastu dia cuba acukan pistol kat muka salah sorang yg bertanya..
Kami - kitorang tak menggelabah pun..yg kena acu dengan selamba tolak pistol ke tepi..
(time tu dia pegang dan rase yg tu pistol plastik jer)
Arab 3 : Sudah2,,jom kita beredar dari sini..(yg ni dia tak kacau kitorang cuma tenangkan 2 orang kawannya tu) diorang jalan menuju ke sebelah kiri pulak...

Pastu dalam masa 5 minit lak,,ada orang indonesia jerit haromi ngan baling batu,,kitorang tengok rupanya mamat 3 orang tadi..
memang sah la anggapan kitorang dari awal..mana ada mabahis macam tu..




Cerita Kedua :

Lepas saja azan Isya' sahabatku Sallehuddin dari zaqziq datang sini sebab mesyuarat ekonomi ngan pusat...
abis meeting lepas magrib kat sabe',dia rancang nak jumpa aku, kitorang dari pagi dah mauid
lagi...bila dia tepon tu, aku pun terus la pi RSK sebab dia segan nak dtg DE Cafe..
Aku pun pi la sorang2,,sebab dia kata nak belanja makan..

Mase tu aku pun dah rase lain macam ngan tak sedap ati lak sebab orang arab tak de yang
main bola,,pastu sepanjang aku jalan kat situ tak der kereta pun lalu kat situ,,
aku pun jalan dalam keadaan lari anak (cuak gak la time tu sunyi n gelap semacam je)...

Sampai kat jalan menuju bawabah tiga,,
tiba-tiba ada mat black(somalia) muncul dari taman kat sebelah su' sayarot..
dia jalan depan aku,,bila aku hampir bertembung dengan dia,,
dia terus palingkan badannya ke balakang dalam keadaan
tangan kanan memegang benda panjang (mungkin kayu/besi) sebelah tangan pegang plastik (mungkin dlmnya batu)..

Dia kejar aku,,aku pun menjerit sekuat hati tapi terus jalan ke bawabah...
andaian aku time tu mungkin dia jalan motong mula2 aku sebab nak kejar aku bawak ke
su' sayarot,,
tapi aku elak dan lari menuju ke bawabah sebab ade perumahan ngan arab tengah lalu kat
situ..tapi arab kat situ tak nak tolong aku mungkin aku jerit tak sebut haromi..
sebab time tu pun mat black tak kejar aku cuma sampai tiang lampu jer..

Pastu aku pun cerita la kat Sallehudin, kebetulan ada 2 orang ustaz nak pi walidain minum kat
situ,,aku pun pakat la nak balik ngan diorang...



Andaian aku terhadap 2 peristiwa ini :

1- Orang arab dari dulu teknik nak pau guna nama mabahis, mungkin ada yg bawak pistol..
Tapi 80% pistol tipu jer..
2- Diorang akan pau bila kita jalan sorang-sorang..
3- Pasal mat black lak,ada kemungkinan diorang selalu menunggu mangsa kat bawah
pokok kurma,operasi diorang akan ada kawan yg lain standby kat su' sayarot / mana2 tempat
takde orang yang sunyi..

Nasihat aku kat korang :

1- "Malang tak berbau"..jadi setiap musibah/kecelakaan datang masa kita tak bersedia lagi..
2- Semua area Su' Sayarot ngan sepanjang lorong gelap dari masjid Nur Muhammady sampai
hujung (belakang umah kedah/sarawak) memang bahaya,,sebab kat tembok hujung tu ada bujang somalia selalu lepak tengah malam,,hampir semua haromi..
3- Mat black selalu 2 org aku ada la nampak dorang round pakai jaket tutup kepala tengok2 rumah kadang2 usha2 imaroh..
4- Kalo korang terserempak / bertembung ngan mat black tutup kepala ngan pakai jaket(time aku tu besi sorokkan dlm jaket dia,sebab tu mase bertembung aku tak perasan apa2),,
jaga2 ngan cuba tukar arah jalan sebab diorg biasa ada member dah standby kat tempat lain..
5- Jangan jalan pas maghrib sorang2 tak kira la nak pi mana pun..
6- Bila orang arab ketuk pintu jangan buka luas cuma keluarkan kepala jer,,bila curiga jgn buka langsung..


Kami yang laki pun rase terancam ngan takut apalagi bagi akhawat sume...
Ingat !!!

Laki kalo kena pau paling ganas pun akan pau sume barang ngan kena belasah teruk..
Tapi kalo pompan kena pau sume barang di ambil ngan kemungkinan besar akan di rogol...

Bertindak bijak sebelum terkena, biasanya orang buat tak tau jer sebab belom kena lagi..
bila dah kena menyesal pun tak guna..
Selesaikan sume tugas / perkara di waktu siang..malam study kat umah ngan ahli bait..

Perkara paling penting bila kita rase lain macam / zon kita kuat ada perkara buruk nak berlaku cepat2 berwaspada / cari orang lain untuk minta bantuan...

ok,,sajer kongsi pengalaman semoga jadi pengajaran sume...

0 comments:

GERANGAN SI HAMBA

My photo
Hamba seorang yg lowprofile. Tidak suka dipuji n pantang dikeji. Dibesarkan dalam keluarga sederhana di Kg Sijangkang. Terbang ke Al-Azhar demi mencari keredhaan Allah swt. Kuliah Syariah Islamiah, Kaherah, Mesir... +201122348388

Chat me on YM

HADIS NABAWI

"Hakikat ilmu itu tiga perkara, maka yang lain daripadanya adalah sesuatu yang tidak ada faedahnya, Pertama, ayat yang jelas. Kedua, sunnah Nabi saw yang ditegakkan(diamalkan).
Ketiga, kewajiban yang adil."
-HR Abu Daud-

"Perkataan hikmah itu adalah idaman orang yang beriman. Maka di mana sahaja ia menemukannya maka pasti ia akan mengambilnya".
-HR Tirmidzi-

Mari Belajar bahasa jawa

nyong - aku
riko - awak
kowe - kamu
ngko - engkau
kakang - kakak / abang
kakek - atuk
embah - nenek
bayu - makcik
barep - anak sulong
rigel - anak bongsu
sedulor - saudara
bater - kawan


- Moto Hidup -

"Lebih baik paksa orang masuk SYURGA, daripada mereka ikhlas masuk NERAKA".

  © Blogger templates Newspaper by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP